Het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie van de Vlaamse Overheid publiceert jaarlijks een duurzaamheidsbarometer van de Vlaamse economie. Het onderzocht hiervoor de inspanningen van 8.437 bedrijven. De nieuwe duurzaamheidsbarometer geeft aan dat Vlaamse kmo-managers van mening zijn dat duurzaam ondernemen kan bijdragen tot een beter imago en een hogere waardering van de onderneming door haar klanten. Kmo-managers geloven ook dat duurzame praktijken helpen om waardevolle relaties met de gemeenschap op te bouwen.
Net als vorig jaar, zien we dat de keuze voor duurzame activiteiten in belangrijke mate strategisch gestuurd is: bij twee derde van de kmo’s worden duurzame activiteiten gekozen om de 58 kernactiviteiten van de onderneming te versterken. Duurzame activiteiten van kmo’s leveren dus niet alleen een voordeel voor het milieu en/of de maatschappij maar vaak worden ze ook bewust gekozen om een strategisch / concurrentieel voordeel voor de onderneming te bekomen.
Voor de meerderheid van de bedrijven die het voorbije jaar duurzaam gedrag stelden, bedragen de investeringen en/of uitgaven voor deze activiteiten tot 5% van de omzet. Over het algemeen wegen deze uitgaven voor duurzame activiteiten relatief zwaarder door bij de kleinste bedrijven, en bij de bedrijven in de nutssector en de vervoer en opslagsector.
Veel middelgrote ondernemingen zien duurzaam ondernemen ook als een troef om nieuwe werknemers te rekruteren en om werknemers te behouden. Ten opzichte van 2022 zien we dat het belang van duurzaam ondernemen toeneemt voor het verkrijgen van financiering en om te internationaliseren.
Echter, net als vorig jaar, geven veel respondenten aan dat duurzaam ondernemen gepaard gaat met hogere bedrijfskosten en een hogere complexiteit bij het nemen van beslissingen. Een kwart van de respondenten is van mening dat duurzaam ondernemen afleidt van de kerntaken van de onderneming.