Event: Board Insights: Crisis Governance op 6/12 • Schrijf je hier in

Search

Nieuw: Book & Boards Event op 12/05
Bekijk de sprekers

Event: Board Insights: Crisis Governance op 6/12 • Schrijf je hier in

Search
Close this search box.

“Documenteer je over opkomende kunstenaars”

“Wil je investeren in opkomend talent? Begin dan alvast met je goed te documenteren: welke boodschap wil de jonge kunstenaar in zijn werken geven? Welke evolutie hebben die werken al doorgemaakt? Heeft hij al tentoongesteld? Zijn er al werken van hem geveild? Kan je hem opzoeken in zijn atelier?…”, adviseert Gwendolina Willems.

Willems is art collections manager van KBC Private Banking & Wealth. Dat houdt in dat ze klanten van de bank bijstaat in het uitbouwen, bewaren, verzekeren en overdragen van een kunstverzameling. Daarnaast is ze ten persoonlijke titel nog bestuurder bij WARP, dat vanuit Sint-Niklaas artistiek talent een platform en begeleiding wil bieden en om de drie à vier jaar ook de parcourstentoonstelling Coup de Ville organiseert.

Jong talent ligt goed in de markt

“Jong talent is vandaag gewild”, aldus Willems. “Hun werken zijn over het algemeen nog niet te duur. Ze slaan ook aan bij investeerders uit de jongere generaties omdat die zich herkennen in de thema’s die in de werken aan bod komen.”

“Het opkomend talent is dus ook interessant vanuit investeringsstandpunt”, aldus Willems. “Maar ik geef ook aan mijn klanten mee dat ze hun huiswerk moeten maken, dat ze weten wie de kunstenaar is, hoeveel werken hij produceert, of hij deelneemt aan tentoonstellingen en of hij al dan niet over een buitenlands netwerk beschikt. Die zaken kunnen de prijs van zijn werken doen stijgen.”

“Daarnaast is het belangrijk dat kandidaat-investeerders niet overhaast te werk gaan, veel tentoonstellingen bezoeken en ideeën opdoen. Ze moeten de nodige tijd nemen om uit te maken wat hen aanspreekt. Door veel te kijken ontdek je dat. “

“Eens je hebt uitgemaakt welke werken je aanspreken, kan je je verdiepen in de andere werken en in de visie van de kunstenaar. “

WillemsGwendoline0721 038 1 1024x948 1
“De professionalisering van de kunstenaar is ook goed voor de koper van zijn werken.”

“Initiatieven zoals die van WARP, waar werken van opkomende kunstenaars worden samengebracht en waar investeerders met hen in contact kunnen komen, kunnen daarbij helpen. Een selectie voor een WARP-manifestatie wordt trouwens als een kwaliteitsstempel gezien.”

WARP werkt ook nauw samen met de kunstacademie van Sint-Niklaas. “Elk jaar beoordeelt een jury de eindwerken van de afgestudeerden. Daarbij kijken we wie eruit springt. En opvallend: vaak komen bij de verschillende juryleden dezelfde namen terug.”

Kunstenaars moeten ook aan hun cv werken

Kunstenaars die willen doorbreken, kunnen hun kunstcarrière ook zelf een duwtje in de rug geven. Willems: “Het is belangrijk dat ze cv opbouwen met een overzicht van hun werken, hun tentoonstellingen, hun visie. Of hun galeriehouder kan dat. Je moet maar eens kijken welke uitgebreide info over bijvoorbeeld Rinus Van De Velde je kan vinden op de website van de galerie van Tim Van Laere. Daar vind je een overzicht van alle tentoonstellingen en ook van de vermeldingen in de pers.”

“We zitten nu trouwens met een generatie die al haar informatie opzoekt op het internet. Dus moet je er als kunstenaar voor zorgen dat je daarop aanwezig bent.”

 “WARP organiseert voor hen ook geregeld infomomenten waarop ze info krijgen over hoe ze hun kunstcarrière zakelijk moeten aanpakken. We hebben daarnaast ook mogelijkheden om kunstenaars een tijdje in ons ontmoetingscentrum in Sint-Niklaas te laten verblijven, ongeacht vanwaar ze komen.”

“De professionalisering van de kunstenaar is ook goed voor de koper van zijn werken. Ze helpt bij de uitbouw van een netwerk, waardoor de werken door meer verzamelaars opgepikt kunnen worden. Daarom moet de kunstenaar ook doorzetten en openstaan voor goede adviezen, ook als het eens wat moeilijker gaat. Goed omgaan met feedback is belangrijk. Kunstenaars die hiermee bezig zijn, geven aan dat ze ook bezig zijn met hun toekomst.”

“Een van de zaken die hierbij belangrijk zijn, is een goede opvolging zowel door de kunstenaars als door de verzamelaars. Ik adviseer mijn klanten-verzamelaars om zich te laten informeren over toekomstige plannen en tentoonstellingen. Laat je op de hoogte brengen als er nieuwe werken zijn. Het is zakelijk slim om goede contacten te onderhouden. Ook in de omgekeerde richting. Aan de kunstenaars zeg ik: spreek de verzamelaars persoonlijk aan. Inviteer je hen voor een tentoonstelling, laat dan weten wanneer je persoonlijk aanwezig zult zijn om hen te ontvangen.”

Kunstenaars die al een stevige basis hebben, kunnen ook de internationale trends in het oog houden. “Het zwaartepunt van de kunsthandel bevindt zich nog steeds in de VS. De kunstmarkt in HongKong blijft eveneens een sterke speler. Maar vergeet ook de Arabische wereld niet. Die markt is belangrijker geworden door de toenemende welvaart in die regio”, besluit Willems.

Heb je interesse in het goed bestuur van culturele organisaties?
Wil je genieten van culinaire verwennerij van Peter Goossens?
Breng je graag een begeleid bezoek aan Knokke Art Fair in het gezelschap van gepassioneerde kunstliefhebbers?
Dat ken je op 14 augustus allemaal op één dag beleven …

Schrijf je in voor Mooie kunst, goed bestuur’

Auteur: Johan Van Geyte

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit artikel met je netwerk

Abonneer je en krijg:

Nieuwsbrief

Krijg een melding bij nieuwe publicaties

Kom naar Books & Boards op 12/5

De Bestuurder en Lannoo Campus lanceren een unieke samenwerking. Met een tweejaarlijks event brengen we auteurs en bestuurders samen om over actuele uitdagingen en strategische topics te reflecteren.

Sprekers:

  • Yves van Durme
  • Rachid Et-Taïbi
  • Pieter Bourgeois
  • Ann Claes

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

En blijf in real time op de hoogte!

Meer dan 5000+ professionals schreven zich reeds in