Tegenwoordig is duurzaamheid onlosmakend verwoven met de bedrijfswereld. ESG (Environmental, Social, Governance) speelt een cruciale rol in het vormgeven van de strategie van ondernemingen, groot én klein. Toch is de impementatie ervan geen evidentie. Want hoe zet u in op duurzame bedrijfsvoering die waarde toevoegt op lange termijn? Al in 2019 creëerde Schréder een kader voor duurzaamheidsrapportage. CEO Werner De Wolf deelt zijn inzichten. Hij is tevens gastspreker op 20 september tijdens het webinar “ESG-strategie: Duurzaam ondernemen met uw stakeholders” dat De Bestuurder in samenwerking met Moore organiseert.
Werner De Wolf is sinds 2018 CEO en bestuurder van Schréder, een Belgische familiale onderneming die wereldleider is in verlichting van de publieke ruimte. Schréder telt ruim 2.500 medewerkers over meer dan 70 landen. Daarvoor was Werner actief bij Unisys, Raychem, TE Connectivity en CommScope en was hij ook mentor van een aantal scale-ups. Hij is ook actief in de 2030 CEO Alliance for Sustainability, een community van geëngageerde CEO’s en bestuurders rond sustainability.
In september 2024 beëindigt hij zijn mandaat bij Schréder. Na de ondersteuning van zijn opvolging gaat hij zich toeleggen op adviserende en bestuurdersrollen. Hij wil zijn kennis en ervaring rond strategie, groei, sustainability, innovatie en transformatie inzetten om andere organisaties en ondernemers te begeleiden. Hij blijft Schréder adviseren op een aantal strategische initiatieven.
Wat heeft de raad van bestuur van Schréder gemotiveerd om al in 2019 te beginnen met duurzaamheidsrapportage?
Eind 2018 groeide bij de aandeelhouders en de raad van bestuur het besef dat we een verantwoordelijkheid hadden in de duurzaamheidskwestie, maar er bestond nog geen kader. Daarom gingen we te rade bij een boutique consultancybureau. Uit een bevraging bij stakeholders is vervolgens een degelijke strategie ontstaan rond sustainability: Together for our Future. Aanvankelijk was dit louter een intern instrument.
Welke uitdagingen kwam Schréder tegen in de beginfase?
Rapportering was een logisch gevolg van onze inspanningen rond duurzaamheid, maar het stelde ons wel voor twee dilemma’s. Hoe gingen we het concreet aanpakken om de KPI’s te definiëren en te meten en wilden we deze info wel publiek maken? De rapportering bevat onze sterke punten, maar ook onze punten ter verbetering. Ondertussen is onze duurzaamheidsrapportering een solide instrument dat we graag publiek delen.
Is de raad van bestuur zich anders gaan organiseren?
De structuur van de raad is niet veranderd. We zijn ervan overtuigd dat sustainability een integraal onderdeel moet vormen van de business-strategie. Het is dan ook een plenair topic tijdens bestuursvergaderingen. Voor ons is het normaal dat onze carbon footprint impact consequent samen met revenue en profits gerapporteerd wordt.
Werden er comités opgericht voor toezicht en rapportage of werden comités anders georganiseerd?
Omdat we sustainability zien als een onderdeel van de globale strategie, werd er geen afzonderlijk duurzaamheidscomité opgericht. Het auditcomité werd gevraagd om te monitoren of de kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) die we meten consistent zijn. Daarnaast zoomt het remuneratiecomité in op diversity, equity en inclusion (DEI) omdat dit voornamelijk op HR-vlak speelt. We investeren ook in de opleiding van onze raad van bestuur rond sustainability.
Hoe is de rapportering geëvolueerd en wat zijn de voordelen?
De initiële strategie en rapportering focuste op Planet, People en Community en dat is nog steeds zo. In Planet gaat het voornamelijk over CO²-voetafdruk en circulariteit. Aanvankelijk was de focus intern, maar dat is geëvolueerd naar het ondersteunen van onze klanten om hun doelstellingen te helpen realiseren. Dat laat ons toe te innoveren en te differentiëren en het geeft ons een competitief voordeel. Duurzaamheidsrapportage motiveert, inspireert en brengt een positieve vibe in ons bedrijf. Daarnaast creëert de rapportering ook een sterke commitment naar al onze stakeholders toe om onze plannen uit te voeren.
Hoe bereidt Schréder zich voor op de evolutie van CSRD-regelgeving en welke veranderingen voorzien jullie in rapportage- en governancepraktijken als gevolg hiervan?
Doordat we vroeg gestart zijn met rapportage zijn we goed voorbereid op de corporate sustainability reporting directive(CSRD). We moeten er wel voor zorgen dat alle metingen auditeerbaar zijn. Ook hier kunnen we als voorloper een competitief voordeel halen. Transparante rapportering verplicht je om kritisch na te denken over je sterke punten en waar verbetering mogelijk is. Dat heeft alleen maar voordelen. De rapporteringsplicht maakt het speelveld gelijk, er zal veel minder ruimte zijn voor greenwashing. Het is belangrijk dat bedrijven snel werk maken van rapportering (de wetgeving zal enkel maar dwingender worden) en dat ze dit zien als een opportuniteit om te verbeteren, eerder dan als een administratieve last.
Hoe betrekt Schréder zijn verschillende stakeholders bij duurzaamheidsinspanningen?
Om de twee jaar organiseren we een materiality assessment waarbij we klanten, leveranciers, management, overheden, medewerkers, bestuurders en aandeelhouders bevragen. Zo kunnen we prioriteiten stellen voor de toekomst. Daarnaast is het een goede manier om buy-in te creëren. Rapportering is op zich een belangrijk communicatie-instrument, zowel intern als extern, dat inhoudelijk aansluit bij onze strategie. We integreren onze duurzaamheidsdoelstellingen ook in incentiveplans en we zorgen ervoor dat sustainability intern leeft, bijvoorbeeld door lokale ambassadeurs aan te duiden.
Is Schréder al collaborative partnerships aangegaan rond sustainability?
Absoluut. Onze projectteams werken nauw samen met The Shift, een Belgische sustainability community. Een andere interessante alliantie is de 2030 CEO Alliance for Sustainability, een interactieve denktank voor CEO’s en bestuurders. Daar zoomen we bijvoorbeeld in op duurzaamheidsuitdagingen tijdens bedrijfsbezoeken.
Wat zijn de duurzaamheidsdoelen van Schréder voor de komende jaren?
Tegen 2030 willen we binnen de Planet-pijler onze CO²-voetafdruk reduceren met 50% voor scope 1 en 2 en met 30% voor scope 3. Hiervoor baseren we ons op het Science Based Targets Initiative (SBTI). Uit de rapportage blijkt dat we goed op koers zitten. Daarnaast willen we dat tegen 2030 90% van onze verkoop van onze meest circulaire producten komt.
In de People-pijler is diversiteit, equity en inclusie een belangrijke doelstelling. Door de GDPR-regelgeving zijn de parameters wat moeilijker te meten. Tegen 2025 willen we 40% vrouwen in nieuwe vacatures en tegen 2030 willen we 20% van de managementposities bezet zien door vrouwen.
De laatste pijler, Community, biedt unieke uitdagingen. De impact van verlichting op biodiversiteit is een complex gegeven. We engageren ons om ook in deze pijler KPI’s te identificeren en doelstellingen te formuleren. Tot slot steunen we met ons Together-fonds lokale initiatieven rond veiligheid, opleiding, ondernemerschap en milieu.
Welke rol speelt innovatie in de duurzaamheidsinitiatieven van Schréder. Kan je enkele voorbeelden delen van duurzame producten of oplossingen die bijzonder succesvol zijn geweest?
We zien sustainability als een manier om ons te onderscheiden van onze concurrenten, innovatie speelt daar een belangrijke rol in. Een eerste voorbeeld is de ontwikkeling van slimme verlichting. Selectief verlichten heeft een positieve impact op lichtvervuiling, biodiversiteit en de carbon footprint van onze klanten en onszelf. Daarnaast ontwerpen we gespecialiseerde lenzen die verlichting optimaliseren voor elke omgeving, met een voordelige invloed op energieverbruik en lichtvervuiling. Tot slot is circulariteit een belangrijke innovatie. Dat vergt inspanningen, maar die lonen absoluut de moeite.
Afsluitend deelt Werner De Wolf vijf adviezen rond duurzaamheidsrapportering:
- Start op tijd met duurzaamheidsrapportering
- Kies voor transparantie
- Beschouw het als een strategische opportuniteit
- Ga partnerschappen aan
- Zet rapportering in als tool om talent aan te trekken
De 2030 CEO Alliance for Sustainability is een community van geëngageerde CEO’s en bestuurders met als doel elkaar te inspireren en van elkaar te leren rond duurzaamheid.
De alliantie sensibiliseert bedrijven om bij te dragen aan de environmental en de sociale transitie binnen de planetary boundaries via een systemische aanpak gebaseerd op het SDG-framework.
Het initiatief werd opgericht in Franstalig België en breidt graag verder uit met Vlaamse leden. Geïnteresseerden kunnen vrijblijvend deelnemen aan de eerstkomende open conferentie op 1 oktober 2024: Geopolitics, sustainability transitions and business (georganiseerd in samenwerking met The Shift, Chapter Zero en Guberna) of inspiratie opdoen tijdens een casestudy-event (via hello@2030-sdg.be).