De uitdagingen waar raden van bestuur vandaag voor staan zijn ongeëvenaard in aantal, belang en frequentie. In de Measure of Leadership-reeks kregen CEO’s, bestuurders en werknemers uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten een uitgebreide vragenlijst voorgeschoteld. De vragen peilden vooral naar wat bedrijfsleiders bezighoudt op dit moment en hoe ze omgaan met verandering.
Uit de respons blijkt dat bedrijfsleiders benieuwd zijn naar hoe hun collega’s wereldwijd omgaan met onzekerheid in woelige tijden. De prioriteiten blijken overal dezelfde te zijn, maar het gewicht dat eraan gekoppeld wordt verschilt per regio.
De meeste leiders kiezen ervoor te focussen op thema’s waar ze directe controle over hebben: bedrijfscultuur, veranderende werkdynamiek en toegang tot jobtalent. Minder dan de helft zegt wakker te liggen van AI en slechts een kwart maakt zich zorgen over het huidige geopolitieke landschap.
Verder valt een opvallende discrepantie op tussen de prioriteiten van bedrijfsleiders en die van werknemers. Het merendeel van de CEO’s en de bestuurders maakt zich zorgen over hun bedrijf, maar minder dan de helft van de werknemers lijkt deze bezorgdheden te delen.
Prioriteiten op dit moment
1. Bedrijfscultuur
Er is een duidelijke link tussen bedrijfscultuur en organisationele wendbaarheid in woelige tijden. Voor CEO’s en bestuurders is bedrijfscultuur de topprioriteit en driekwart van de leiders ziet zelfs ruimte voor verbetering. Slechts de helft van de werknemers heeft daarentegen de indruk dat bedrijfscultuur een prioriteit is voor hun management. De meest succesvolle bestuursteams durven zich af te vragen hoe denkwijzen, gedrag en acties individueel en collectief moeten veranderen om de gewenste bedrijfscultuur te creëren.
2. Talent acquisition en retentie
Voor bijna driekwart van de bedrijfsleiders is het juiste talent vinden en in huis houden een grote zorg. Topics als de generatiekloof, diversiteit, gelijkheid, inclusie en engagement houden velen bezig. Ook dit zien de werknemers anders. Vijfenzestig procent heeft het gevoel dat hun bedrijfsleiding minder betrokken is. Dit lijkt te suggereren dat leiders moeite hebben om in te spelen op de verwachtingen van hun werknemers.
Veel bedrijven hebben nog geen kant-en-klare oplossingen voor de werkuitdagingen van de toekomst. Driekwart van de leiders stelt bijvoorbeeld dat hybride werken de norm is in hun bedrijf, maar slechts een vijfde van de werknemers bevestigt dit. Wie betrokkenheid op de werkvloer wil cultiveren houdt best rekening met drie zaken. Ten eerste is betrokkenheid het resultaat van de algemene werknemerservaring. Ten tweede mag het management niet onzichtbaar zijn en tot slot moeten de beste leiders naadloos kunnen inzoomen op wat hun werknemers bezighoudt.
3. Milieubeleid en -regelgeving
Bedrijven lijken weinig druk te ervaren om een antwoord te formuleren op milieukwesties. Een ruime meerderheid van de raden van bestuur ziet milieu als een prioriteit, maar voor de CEO’s is dat niet het geval. Een mogelijke reden is dat CEO’s onder druk staan om resultaten te boeken op korte termijn, terwijl bestuursraden zich kunnen concentreren op de langetermijnvisie. In Amerika krijgt het thema milieu minder gewicht in vergelijking met Europa of Azië.
Een recente bevraging onder bestuursleden toont aan dat de meeste bedrijven een duidelijke visie hebben op ESG en een helder controlekader daarrond voor de raad van bestuur. Het is belangrijker dat leiders een transparante duurzaamheidspolicy opstellen dan dat ze in allerlei projecten stappen omdat dat nu eenmaal zo hoort.
4. Generatieve AI
Nauwelijks veertig procent van de bedrijfsleiders ziet AI als een prioriteit en is er actief mee bezig. Investeren in kunstmatige intelligentie is dan ook investeren op lange termijn. Amper een vijfde ziet nu al resultaten van investeringen in AI, de helft schat dat die zich pas over anderhalf jaar zullen aftekenen. Wie later de vruchten wil plukken van nieuwe AI-technologieën legt daar nu best al de basis voor. Daarvoor is wel een nieuwe mindset nodig en een duidelijke visie rond de strategische voordelen van data- en informatiesharing.
5. Politiek
Geopolitieke kwesties beheersen het nieuws en overal ter wereld zitten er verkiezingen aan te komen. Veel CEO’s en directeurs zien het als een grote uitdaging om hun personeel gefocust en geëngageerd te houden tijdens die verkiezingsperiodes. Ook worstelen ze met de vraag of en hoe ze best reageren op politieke en sociale kwesties. Publiekelijk kleur bekennen houdt immers belangrijke risico’s in voor een merk of een bedrijf. De meeste bedrijfsleiders gaan dan ook bijzonder voorzichtig om met gevoelige kwesties.
Adviezen om succesvol te leiden in onzekere tijden
A. Versterk de band tussen CEO’s en bestuurders
Een nauwe samenwerking en open communicatie tussen CEO’s en bestuursraden is onontbeerlijk om risico’s en opportuniteiten te identificeren. Daarnaast moet de samenstelling van de bestuursraad afgestemd zijn op de noden van het bedrijf.
B. Prioriteer communicatie
Gerichte communicatie is noodzakelijk om resultaten te boeken.CEO’s moeten werknemers en andere belangrijke spelers motiveren, engageren en vertrouwen inboezemen. Zo houden ze hun bedrijf gefocust en gemotiveerd.
C. Boor diverse inputbronnen aan
CEO’s hebben baat bij een brede en diverse inputstroom om te kunnen anticiperen en antwoorden op nieuwe kwesties. De meest succesvolle CEO’s verzamelen mensen om zich heen die durven te zeggen waar het op staat.
D. Haal silo’s neer
Organisatorische silo’s neerhalen leidt tot meer wendbaarheid en weerbaarheid. Proactieve communicatie onder C-level executives bevordert vertrouwen, een vlottere besluitvorming en duidelijke doelstellingen.
Auteur: Elly Van de Velde