Socialmediamanagers van een zestigtal bedrijven en organisaties lanceren maandag “Hier Niet” om de forse toename van haatspraak op sociale media een halt toe te roepen. De website legt huisregels vast voor online reacties en geeft praktische tips voor socialmediamanagers om met online haat om te gaan.
Bedrijven en organisaties kunnen voortaan mensen die over de schreef gaan verwijzen naar de website hierniet.be. “Je plaatste een reactie op een socialemediabericht die respectloos kan overkomen”, leest de persoon dan op de website. Hij krijgt ook een reeks aanbevelingen mee over hoe het de volgende keer beter kan. Daarnaast biedt de website praktische tips voor socialmediamanagers.
Uit onderzoek van Textgain, een spin-off van de UAntwerpen, blijkt dat de haatspraak op het internet de afgelopen jaren fors toenam. “Textgain observeert met behulp van artificiële intelligentie haatspraak op sociale media. De cijfers liegen er niet om: op nog geen 2 à 3 jaar tijd stelden we een verdubbeling vast van het aantal incidenten. En dat is nog maar een conservatieve schatting”, zegt Guy De Pauw, CEO van Textgain.
‘Hier Niet’ groeide dan ook vanuit een stijgende behoefte aan ondersteuning om met steeds sterkere en grovere reacties en haatberichten om te gaan. “We willen duidelijk maken dat haatspraak geen plaats heeft op de sociale netwerken van bedrijven en organisaties. Beledigingen, racistische uitspraken en ruzies komen niet alleen terecht bij de personen waarover de post gaat, ook sociale media managers krijgen dit elke dag te verteren”, zegt socialmediafreelancer Delphine Van Belleghem, één van de initiatiefnemers. De initiatiefnemers benadrukken ook geen censuur te willen. Vragen stellen, commentaar geven en kritiek geven allemaal kunnen, maar er zijn wel grenzen. Bedrijven als Meta, Google Belgium, Proximus, Telenet, MIVB, Hyundai, bpost en Microsoft schaarden zich achter het initiatief, net als sectorverenigingen Belgian Association of Marketing (BAM), UBA, ACC, Kortom en CSquare.
Bron: Belga