De Haven van Göteborg en North Sea Port werken aan een ‘Green Corridor’ om tegen 2025 alternatieve brandstoffen voor zeeschepen mogelijk te maken. Scheepvaart is verantwoordelijk voor heel wat emissies door de verbranding van zware fossiele brandstoffen.
De havens willen een duurzame omslag ondersteunen. Onder meer door exploitatievoorschriften voor het bunkeren van duurzame brandstoffen te versoepelen. Maar ook met kortingen op de havengelden voor schepen die schonere brandstoffen gebruiken. Het scheepvaartverkeer tussen het Zweedse Göteborg en Gent in North Sea Port is erg omvangrijk omdat het sinds de jaren ’90 het hart vormt van de Scandinavische handel met Centraal-Europa.
“En het belang ervan blijft toenemen”, zegt CEO Elvir Dzanic van het havenbedrijf van Göteborg. “Het gaat om grote goederenvolumes die nu een aanzienlijk kleinere klimaatvoetafdruk zullen krijgen.” De ‘green corridor’ werd donderdag gelanceerd tijdens de Göteborg Port Day in aanwezigheid van de CEO’s van het havenbedrijf van Göteborg en de North Sea Port.