Lingeriebedrijf Van de Velde heeft haar verkoopscijfers vorig jaar stevig zien groeien na de coronajaren. In de eerste helft van 2022 kwamen consumenten massaal terug naar de fysieke winkels. En ook de verkoop van badmode heeft zich grotendeels hersteld na twee jaren van beperkingen op reizen. Dat gaf de bedrijfswinst (EBITDA) en de omzet een wip van tien procent, naar respectievelijk 58 en 211 miljoen euro.
De goede cijfers werden vooral in de eerste jaarhelft vastgesteld, daarna sloeg bij klanten een zekere twijfel toe. CEO ad interim Karel Verlinde ziet een zekere risico-aversie bij de retailpartners, maar is hoopvol omwille van een toegenomen consumentenvertrouwen. Uitgesproken verwachtingen over de verkoop in 2023 doet Van de Velde donderdag niet, daarvoor heerst teveel onduidelijkheid op de markt.
De lingerieproducent heeft in 2022 8,1 miljoen euro geïnvesteerd, het dubbele van de 4,7 miljoen in 2021. Het gaat om de uitbreiding van de productiesite in Tunesië, de verdere ontwikkeling van digitale platformen en de implementatie van een warehouse managementsysteem. Van de Velde beschikt over een cashpositie van 59 miljoen euro en start een nieuw inkoopprogramma van eigen aandelen. Een dividend van 2,20 euro per aandeel zal worden voorgesteld aan de algemene vergadering.
Belga