De raad van bestuur van bpostgroup heeft vandaag/woensdag Chris Peeters benoemd als de nieuwe CEO. De toekomstige topman van het postbedrijf maakt de overstap van hoogspanningsnetbeheerder Elia Group, waar hij CEO is.
Peeters (56) is aangesteld voor een periode van 6 jaar. Philippe Dartienne blijft CEO ad interim van bpost tot de nieuwe CEO start bij de postgroep.
Peeters, burgerlijk ingenieur van opleiding werd in 2015 CEO bij Elia. Weekblad Trends riep Chris Peeters in 2021 nog uit tot Manager van het Jaar. Voor zijn passage bij Elia werkte Peeters in de consultancysector, de laatste jaren bij Schlumberger. Opvallend, hij was daarvoor veertien jaar aan de slag bij McKinsey, waarvan zeven jaar als partner. Consultancybedrijf McKinsey heeft in het verleden al veelvuldig voor bpost gewerkt.
“Na acht intensieve jaren, zit Elia Group op koers voor een succesvolle energietransitie en toekomst”, zegt Peeters in het persbericht van bpost. “De tijd is rijp voor een nieuwe fase in mijn carrière en met bpostgroup zal ik de leiding nemen in een sector die me sterk interesseert en die ingrijpende veranderingen doormaakt in een snel veranderende internationale context. Ik bewonder oprecht de veerkracht die het bedrijf en zijn medewerkers in het verleden hebben getoond en waardeer het enorme potentieel.”
In december moest Peeters’ voorganger Dirk Tirez opstappen als CEO nadat mogelijke onregelmatigheden bij de aanbesteding van de concessie voor de krantenbedeling aan het licht waren gekomen. Ook twee andere directeurs verloren hun job. Bpost werd sindsdien ad-interim geleid door Dartienne. Hij behoudt na de komst van Peeters de functie van interim-CEO van de afdelingen E-Logistics North Amerika and Eurasia. Koen Aelterman blijft CFO ad interim bpostgroup.
“Zijn imposante cv straalt het vertrouwen uit dat nodig is om bpost richting rustiger vaarwater te loodsen.” Dat zegt minister van Overheidsbedrijven Petra De Sutter in reactie op de aanstelling van Chris Peeters bij bpost. “Bpost zit in volle transformatie”, zegt De Sutter. “Peeters heeft de deskundigheid en ervaring om het bedrijf te laten groeien in het digitale tijdperk zonder duurzaamheid en tewerkstelling uit het oog te verliezen. Dat is nodig want we sturen steeds minder brieven naar elkaar, maar krijgen wel steeds meer pakjes thuis.”
Tegelijk weet Peeters wat het is om verschillende stakeholders op één lijn te krijgen, vindt de minister. “Onze postbodes en alle andere bpost-medewerkers krijgen een CEO met een inzicht in de Belgische en internationale context. Een van zijn eerste taken is om rond de tafel te zitten met die medewerkers en hun vertegenwoordigers.”
Belga