Opleiding: Board Insights: 4 sessies, volgende sessie op 24/05 • Schrijf je hier in

Search

Nieuw: Book & Boards Event op 12/05
Bekijk de sprekers

Opleiding: Board Insights: 4 sessies, volgende sessie op 24/05 • Schrijf je hier in

Search
Close this search box.
  • Home
  • >
  • Nieuws
  • >
  • Grote mediagroepen hebben zeer winstgevend jaar achter de rug, lokale pers onder druk

Grote mediagroepen hebben zeer winstgevend jaar achter de rug, lokale pers onder druk

Media interview

De grootste Vlaamse mediagroepen hebben de coronacrisis goed verwerkt en mogen 2021 als een zeer winstgevend jaar beschouwen. De sector van de lokale en gratis pers ziet daarentegen zwarte sneeuw. Dat blijkt maandag uit het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2022’ van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM).

De grote groepen DPG Media, Mediahuis en Roularta kenden vorig jaar ook op internationaal vlak een mooie groei. Roularta was al in hoge mate vertegenwoordigd op buitenlandse markten, maar werd met de overname van New Skool Media de op één na grootste uitgever van magazinemerken in Nederland. Mediahuis wist eveneens zijn aanwezigheid in het buitenland te verstevigen, aldus de VRM.

In schril contrast met dat groeiverhaal staat volgens de VRM de sector van de lokale en gratis pers. Zo hielden onder andere De Streekkrant, Steps en het Limburgse huis-aan-huismagazine Jet het voor bekeken. Het verspreidingsgebied van Rondom/Passe-Partout decimeerde en het aantal regionale edities van de krant Het Laatste Nieuws zakte drastisch van 24 naar 15. Uit het jaarlijks onderzoek van de VRM rond de lokale journalistiek blijkt dat het gemiddeld aantal private lokale nieuwsmedia per gemeente daalt van 2,26 naar 1,84. Zowel gratis als lokale nieuwsmedia staan dus duidelijk onder druk.

De VRM stipt voorts aan dat er nog steeds, en steeds meer, een hoge mate van samenwerking is binnen de Vlaamse mediasector, specifiek met betrekking tot reclamewerving. Als antwoord op de sterke reclamepositie van de internationale spelers en DPG Media, werd in 2021 de nationale reclameregie Ads & Data opgericht door Telenet, Proximus, Mediahuis en Pebble Media. In 2022 reageerde DPG Media met de overname van RTL Belgium (samen met Groupe Rossel). Dankzij die overname kan DPG Media ook nationale reclameaanbiedingen in de markt plaatsen. Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten is 80 procent tot 100 procent van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en Telenet (met dochteronderneming De Vijver Media). De laatste jaren merkt de VRM op dit vlak een stabilisatie op.

Bron: Belga

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit artikel met je netwerk

Abonneer je en krijg:

Nieuwsbrief

Krijg een melding bij nieuwe publicaties

Kom naar Books & Boards op 12/5

De Bestuurder en Lannoo Campus lanceren een unieke samenwerking. Met een tweejaarlijks event brengen we auteurs en bestuurders samen om over actuele uitdagingen en strategische topics te reflecteren.

Sprekers:

  • Yves van Durme
  • Rachid Et-Taïbi
  • Pieter Bourgeois
  • Ann Claes

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

En blijf in real time op de hoogte!

Meer dan 5000+ professionals schreven zich reeds in