Bijna een kwart (24%) van de Belgische kmo’s ervaart het als een uitdaging om klanten tijdig te laten betalen. 14% van de betalingen verloopt achterstallig en een alarmerende 6% van de facturen blijft zelfs helemaal onbetaald. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse KMO Barometer, een studie naar trends en ontwikkelingen van softwarebedrijf Exact bij 527 kmo’s in België.
Pour la version française de ce communiqué de presse, voir ici.
Paar miljard euro aan oninbare omzet
Kmo’s ervaren een enorme druk om hun facturen tijdig betaald te krijgen. Een kwart van de bevraagde ondernemers meldt dan ook dat het een uitdaging is om klanten zover te krijgen hun facturatie op tijd te laten betalen. 14% van de facturen die bedrijven uitsturen, worden niet tijdig betaald. 6% van die facturen worden uiteindelijk nooit betaald. In totaal gaat het naar schatting om zo’n 3,1 miljard euro* aan omzet die kmo’s niet kunnen innen. Daarnaast bestaat er een constant gat in de cashflow van 1,5 miljard euro als gevolg van late betalingen.
Vooral in de bouw is er sprake van openstaande facturen (16%). Daar hebben vier op de tien bedrijven moeite met klanten op tijd te laten betalen. 6% van die facturen blijft uiteindelijk onbetaald. In de dienstensector is er dan weer minder sprake van openstaande facturen (13%), maar het uiteindelijk aantal facturen dat niet betaald zal worden, ligt wel hoger: 8%, net als in de productie-sector.
Achterstallige facturen | Onbetaalde facturen | |
Bouw | 16% | 6% |
Dienstensector | 13% | 8% |
Handel | 11% | 7% |
Productie | 14% | 8% |
Andere sectoren | 13% | 5% |
Algemeen | 14% | 6% |
Sigrid Jansegers, Sales Director bij Exact België ziet een positieve evolutie ten opzichte van twee jaar geleden: “We zien een positieve evolutie ten opzichte van twee jaar geleden. Toen werd 12% van de openstaande facturen uiteindelijk niet betaald. Dat is ondertussen gehalveerd naar 6%. Toch blijven kleine ondernemers het als een enorme uitdaging zien om klanten tijdig te laten betalen. Daar schuilt natuurlijk ook een stukje psychologie achter. Enerzijds wil je een goede klantrelatie opbouwen, anderzijds wil je niet in een eenzijdige discussie verzeild geraken met wanbetalers.”
Digitalisatie als mentale geruststelling
Opvallend: over de sectoren heen valt op dat kmo’s openstaande facturen niet als een van de grootste uitdagingen zien. Wel geven kmo’s aan dat digitalisatie een verschil kan maken op vlak van drijfveren en opvolging. 52% van alle kmo’s aangeeft nauwkeurig en realtime overzicht te hebben van verschuldigde en achterstallige betalingen.
Uit de KMO Barometer blijkt ook dat twee op de drie kmo’s moeite heeft het nauwkeurig de cashflow te voorspellen. Sigrid Jansegers: “Momenteel kijken we naar een gat in de cashflow bij kmo’s van 1,5 miljard euro. Dat is niet weinig. Automatisatie van opvolging en het faciliteren van betalingsopties behoren dan ook tot de basistools om het facturatieproces zo vlot mogelijk te laten verlopen. Via geautomatiseerde reminders en diverse online betalingsopties reduceer je menselijke fouten en neem je zoveel mogelijk drempels weg voor je klanten om te voldoen aan hun betalingstermijnen. Meer nog: voor kmo’ers brengen zulke digitale ingrepen mentale geruststelling.”
De KMO Barometer van Exact wordt sinds 2014 tweejaarlijks uitgevoerd in België en Nederland. Naast algemene rapporten zijn er ook sectorspecifieke resultaten beschikbaar voor de handel, productie, zakelijke dienstverlening, bouw en accountancy. Kijk voor meer informatie op: https://www.exact.com/benl/kmo-barometer.