Opleiding: Board Insights: 4 sessies, volgende sessie op 24/05 • Schrijf je hier in

Search

Nieuw: Book & Boards Event op 12/05
Bekijk de sprekers

Opleiding: Board Insights: 4 sessies, volgende sessie op 24/05 • Schrijf je hier in

Search
Close this search box.

Ter Beke wordt What’s Cooking?

Het Oost-Vlaamse voedingsbedrijf Ter Beke legt niet langer de focus op vlees, maar wil meer vegetarische en plantaardige producten gaan aanbieden. Bij die nieuwe strategie hoort ook een nieuwe bedrijfsnaam: ‘What’s Cooking?’.

Het bedrijf uit Waarschoot – dat dit jaar zijn 75e verjaardag viert – werd ooit opgericht als slagerij en is nog steeds vooral bekend om zijn charcuterie en lasagne van ‘Come a casa’. Maar behalve op vlees wil de groep zich in de toekomst meer en meer gaan toeleggen op alternatieve bronnen van eiwitten, met meer vegetarische en plantaardige producten. Denk aan vegan lasagne of plantaardige charcuterie. 

Concreet mikken de Oost-Vlamingen tegen 2030 op minstens 15 procent van het verkochte volume dat vegetarisch of plantaardig is, zo vertelt CEO Piet Sanders. Vandaag is dat minder dan 5 procent. “De vleesconsumptie, zeker van vers vlees, staat onder druk”, aldus de topman over die strategiewissel.

Ter Beke kondigde in 2021 de overname aan van concurrenten Imperial en Stegeman. Die overname – die nog steeds geen goedkeuring kreeg van de Belgische en Nederlandse mededingingsautoriteiten – moet de ommezwaai naar meer vegetarische en plantaardige producten nog versnellen. Imperial-Stegeman staat immers sterk in plantaardige alternatieven. Maar ook indien de concurrentiewaakhonden de overname niet goedkeuren, houdt het bedrijf vast aan de nieuwe plannen.

What’s Cooking? – het vraagteken in de nieuwe naam slaat volgens het bedrijf op het feit dat ze zich nieuwsgierig en open tonen – trekt de vernieuwde duurzaamheid ook door naar bijvoorbeeld minder gebruik van water en plastic. Tegen 2024 wil de groep ook 100 procent op groene elektriciteit draaien, en een vijfde minder voedsel verspillen. Veel aandacht gaat in de nieuwe strategie ook naar innovatie en onderzoek en ontwikkeling.

Koken kost geld. Het bedrijf is van plan de komende vijf jaar 150 miljoen euro te gaan investeren om de nieuwe strategie en duurzaamheidsambities te realiseren.

In 2022 was het op de beurs van Brussel genoteerde bedrijf – de ticker wijzigt naar What – goed voor een omzet van 781 miljoen euro en telde het ruim 3.000 werknemers. What’s Cooking? heeft twaalf fabrieken in ons land, Nederland, Frankrijk, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Het is de grootste producent van fijne vleeswaren in de Benelux en Europees marktleider voor bereide lasagne.

Bron: Belga

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit artikel met je netwerk

Abonneer je en krijg:

Nieuwsbrief

Krijg een melding bij nieuwe publicaties

Kom naar Books & Boards op 12/5

De Bestuurder en Lannoo Campus lanceren een unieke samenwerking. Met een tweejaarlijks event brengen we auteurs en bestuurders samen om over actuele uitdagingen en strategische topics te reflecteren.

Sprekers:

  • Yves van Durme
  • Rachid Et-Taïbi
  • Pieter Bourgeois
  • Ann Claes

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

En blijf in real time op de hoogte!

Meer dan 5000+ professionals schreven zich reeds in